9 listopada 2003 18:15
Chcąc się bogacić
Mój komentarz
Przekaz podprogowy
Mamy przekaz podprogowy: nie Kościół , Polacy i apel do świadomości: chcąc się bogacić.
Dwa słowa niebieskie, akcentowane, są podwójnym, więc alarmującym sygnałem dla podświadomości. Słowo zielone (wraz z zajbliższymi) apeluje do świadomości.
Świadomość ma utrudniony dostęp do pamięci dwóch pierwszych słów ( porównaj Długosz 'Bez szansy' i wypowiedzi L.Millera w tym samym dziale 'Polska - co mówili politycy'). Powiązanie zaistniało lecz trudno je zweryfikować.
Zostaje podpowiedziane wprost do umysłu zdanie o tych, co niszczą Polskę : ' (to) nie Kościół, (to) Polacy chcąc się bogacić'.
Sens 'użycia' przekazu podprogowego dla polityka
Politykowi przekaz podprogowy pozwala 'wypowiedzieć' to, czego nie mógłby powiedzieć jawnie. Słuchacz 'slyszy' ale nie uświadamia sobie i nie moze zaprotestować. Nie protestuje, więc pozostaje z tym zdaniem , jak ze swoim; zdaje sę więc podzielać to zdanie.
Tu zostaje przemycone zastrzeżenie, 'to nie kościół' uwaga dowodzi potrzeby dokonania takiego zastrzeżenia, po czym pojawia się twierdzenie jakby żywcem przeniesione z Rosji Sowieckiej : 'to Polacy, chcąc się bogacić'.
Kto by chciał bronić tej wypowiedzi, rzekomo zwracającej uwagę na 'bogacenie się biedą drugiego' , temu zwracam uwagę, że pierwszym słowem w zdaniu jest 'Polacy'. Słowo to umieszczone na pierwszej pozycji zostaje silnie zaakcentowane i silnie wskazuje na Polaków wogóle. Jest to mowa. Słuchacz reaguje dynamicznie, na bieżąco. Przekaz podprogowy wprowadzony zostaje do umysłu słuchacza niezależnie od późniejszej analizy tekstu, późniejszego wyważania akcentów i późniejszego eliminowania tych intrpretacji, które wydają się mniej mozliwe od innych.
Prawo złamane przez J.Kowalczyka
Pr5/ At4 Nie ma wolności człowiek postępować z drugim tak, że planując pułapkę proponuje transakcję jawnie, 'na rynku', usypiając tym czujność ofiary, Pr5/Au4 Nie ma wolności człowiek postępować z drugim tak, że zdanie fałszywe podaje mu jako zdanie prawdziwe |
Pod pozorem przekazywania informacji słuchacze zostali wciągnięci w pułapkę przekazu podprogowego.